De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

40 uur thuiswerken? Onmogelijk

Dat zei Paul Kop onlangs op nu.nl en het heeft nogal wat losgemaakt. Het sluit aan op wat veel mensen ervaren, maar niet tegen hun manager (durven te) zeggen. Daarom zeggen wij het voor je, met de psychologische onderbouwing. En met tips voor medewerkers en managers.

Een collega zei het net nog: ik werk heel versnipperd en kan me niet goed concentreren, want de kinderen kunnen elk moment wakker worden. Hij keek even snel opzij naar de deur. Een klein voorbeeld van stress.

De psychologische effecten

Momenteel bevinden we ons allemaal in een gekke cocktail van quarantaine, verplicht thuiswerken, de dreiging van het virus en de economische recessie. Wel of geen kinderen, in het algemeen kun je hierdoor slapeloosheid, irritatie, boosheid, verveling, frustratie, depressie en stress ervaren. En angst, bijvoorbeeld om ziek te worden, anderen te besmetten, een stigma opgeplakt te krijgen als je verkouden bent of angst voor financiële problemen.

Kantoorhumor

Daarnaast missen we ook de positieve dingen van de kantooromgeving, zoals het schouderklopje of de droge kantoorhumor waar we als mens energie van krijgen. Ook al zijn de grapjes soms te suf voor woorden, ze hebben wel degelijk een sociale functie. En grapjes zijn nu eenmaal veel moeilijker te maken via telefoon of beeldscherm, doordat de timing anders is. De spontaniteit is kortom ver te zoeken.

Een deel van de oplossing: 6 uur werken

Tel bij bovenstaande ook nog eens huilende baby’s, rondrennende peuters of zeurende pubers op en je weet: dit gaat niet. Paul Kop: “Mensen ondervinden nu aan den lijve dat 6 uur thuiswerken echt de max is, zeker als je kinderen hebt. Niet zo gek, want 6 uur thuiswerken staat qua intensiteit gelijk aan 8 uur op kantoor werken.”

Uit onderzoek blijkt verder dat je bij 32 uur werken gezonder en gelukkiger bent, dat je veel meer fouten maakt als je langer dan tien uur werkt, dat we gemiddeld 28% werktijd per dag aan e-mail besteden – ruim twee uur! – en dat e-mails overmatig controleren tot 21 minuten tijdverspilling per dag leidt. In Zweden en Finland – waar anders – zijn ze hier verder in: daar is 6 uur werken per dag heel gewoon.

Hoe dan wel?

  • Bepaal een dagstructuur met begin- en eindtijd, koffiepauzes en lunch
  • Creëer een werkplek waar je (6 uur) ongestoord kunt werken
  • Maak een wandelingetje voor en na je werk
  • Blijf in contact met collega’s
  • Dress for work

Speciale tips voor managers

  • Empathie is nu belangrijker dan daadkracht!
  • Bouw een nieuwe formele én informele structuur en stuur daarop
  • Mocht je die nog hebben: laat de 9-tot-5-mentaliteit los
  • Leer 1 op 1 te e-coachen
  • Zorg voor etherdiscipline

Meer psychologisch inzicht en tips?

Bekijk ons (deels gratis) aanbod voor de uitdagingen van nu, zoals de online masterclass Thuiswerken werkt! Deelnemers van onder andere bedrijf Eli Lilly zeiden hierover: “We vonden het een leerzame start van de ochtend en hebben veel nuttige inzichten opgedaan.”

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton