De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Ambitie: dé life hack voor uw organisatie

Onze hersenen maken doelen onderdeel van onze identiteit en zetten onbewust alles in om ze te halen. Dat als organisatie beïnvloeden is de eerste psychologische life hack. Samen aan een doel werken, maakt dat we ons onderdeel van een groep voelen. De tweede life hack.

Organisatiebreed een ambitieuze doelstelling formuleren heeft een direct gevolg op onze hersenen, zo blijkt uit onderzoek van psychologen en neuro-wetenschappers. Twee redenen waarom dat zo werkt.

Wat gebeurt er in ons hoofd als we een doel stellen?

In ieder geval meer dan je zou denken. Als we een doel stellen, voelen we ons betrokken bij het doel alsof we het al bereikt hebben. Door het concreet stellen van een doel gelooft een deel van ons brein dat het gewenste doel al een deel is van onszelf – en daardoor creëert het de juiste omstandigheden om dit doel te bereiken. Daarbij maakt het niet uit of het doel klein of groot, dichtbij of ver weg is.

Geen onderscheid tussen willen en hebben

Het brein maakt geen onderscheid tussen wat we willen en wat we hebben. Neurologisch gezien reageren we op dezelfde manier op het niet bereiken van een doel als op het verliezen van een kostbaar bezit. Het (nog) niet bereikt hebben van een doel veroorzaakt daarom een spanning die het brein wil oplossen.

Verlies voelen, ook als het nog geen verlies is

Dit zogenaamde ‘endowment effect‘ ontstaat als wij ons een doel, een idee of persoon eigen maken. Als je weleens een keuken hebt aangeschaft en doorhad waarom de verkoper toch zo graag die 3D-animatie met je wilde maken, weet je blijkbaar hoe dit werkt. Doordat iets ‘van jou’ wordt, wordt het een deel van je identiteit, waardoor je er moeilijk afstand van kunnen doen. Sterker nog, het verliezen ervan voelen we dusdanig sterk dat de toevoer van dopamine – het gelukshormoon – tijdelijk stokt.

Bij een groep horen

De tweede neurologische verklaring voor het succes van ambitieuze organisaties is dat we sterk geneigd zijn de doelen van onze groep als waardevol te beschouwen. Het is een belangrijk menselijke behoefte om bij een groep te horen. Ook als we willekeurig in een groep worden gezet, hebben we bij de eerste taak al een positief oordeel over onze groepsgenoten. Ook bepalen we meteen wat de groep beter maakt door de doelen van de groep te vergelijken met andere groepen.

Verbindend en motiverend

Deze twee life hacks verklaren waarom het organisatiebreed formuleren van een ambitieuze doelstelling zo verbindend en motiverend werkt. Aan de leider de schone taak om deze gedeelde identiteit te creëren.

Verder lezen >>>

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton