De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

De dinosaurus in de coffeecorner

dinosaurus in de coffee corner

Zelfsturing betekent dat het team ook zelf verantwoordelijk is voor het geven van feedback. Ook als het wat minder lekker gaat. Dat gaat men vaak niet in de koude kleren zitten omdat het appelleert aan ons oerinstinct.

“Je bent lief. Je bent vrolijk. Je bent een harde werker. Je bent betrouwbaar. Je bent slordig.” Drie keer raden wat er onthouden wordt. Mensen zijn over het algemeen sterk geneigd om zich op het negatieve te focussen, ook al zijn de positieve punten overweldigend! Maar waarom zijn wij hiertoe geneigd?

Bang voor de dinosaurus

Mensen zijn dus sterker geneigd om zich te focussen op bedreigingen dan op wat reeds goed gaat. Dit denkpatroon is een overlevering van de evolutie en zit tot op heden nog stevig ingeslepen bij de mens. Miljoenen jaren geleden zat de wereld vol bedreigingen. En dus was het belangrijker dat de holbewoner die gewelddadige dinosaurus zag, dan dat hij zich richtte op hoe mooi hij zijn speer wel niet had opgepoetst. Het doorzien van bedreigingen betekende immers overleven. En alhoewel er (waarschijnlijk) geen dinosaurus op je zit te wachten in de coffeecorner op kantoor, zit dit denkpatroon nog steeds diepgeworteld bij de mens. Bedreigingen wegen zwaarder dan positieve zaken.

De sandwich methode

Met name in een zelfsturende organisatie is het belang van feedback enorm. Jij bent immers als teamlid zelf verantwoordelijk voor het corrigeren en aanspreken van je collega’s. Door de hiervoor genoemde negativiteitsbias voelen anderen zich alleen heel snel persoonlijk aangevallen en gekrenkt. Dit wil je natuurlijk omzeilen. Het is dan ook niet voor niets dat ‘de sandwich methode’ zo populair is geworden voor het geven van feedback. Compliment, feedback, compliment. Op deze manier leg je meer nadruk op de positieve zaken zodat jouw feedback zachter zal landen bij de ander. Een gedachtegoed dat in de Positieve Psychologie zijn weerslag vindt. Want de focus op negatieve informatie en bedreigingen zit dus nog steeds sterk verankerd in de mens. Wees je hiervan bewust en breng een volgende keer jouw feedback of slechte nieuws op een waarderende manier. En bedenk je ook, er zit heus geen dinosaurus in de coffeecorner.

Meer weten? Download dan hier gratis onze whitepapers over Zelfsturing en Identiteit.

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton