De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

De kracht van blindelings vertrouwen

De kracht van blindelings vertrouwenMensen zijn in staat om autoriteit blindelings te volgen. Maar om als leider effectief invloed uit te kunnen oefenen op de identiteit van jouw team en medewerkers, is het niet genoeg dat jij nou eenmaal ‘de manager’ bent. Personal branding voor leiders: wil je als autoriteit gezien worden, laat dan zien dat men op jouw advies kan vertrouwen.

De Milgram Experimenten

Amerikaans psycholoog Stanley Milgram heeft een serie experimenten uitgevoerd waarin de kracht van autoriteit en gezag bewezen werd. Als iemand met legitiem gezag je een opdracht geeft dan doe je dat, ook al gaat dit tegen je eigen geweten in. Een verontrustend idee. In zijn onderzoeken liet Milgram een proefpersoon een toets afnemen bij een andere proefpersoon (dit was eigenlijk een acteur) die zich in een andere ruimte bevond. De proefpersoon las de vragen op via een intercom en iedere keer dat de acteur een vraag fout beantwoordde, moest de proefpersoon een schok aan hem toedienen. Deze schokken liepen op qua intensiteit, waarbij de laatste stand een dodelijke dosis elektriciteit zou bevatten! Hoewel de acteur na verloop aangeeft te willen stoppen met het onderzoek, blijft de testleider in een witte labjas aandringen dat de proefpersoon door moet gaan met het toedienen van de schokken. Verbazingwekkend genoeg gaat 65% van de proefpersonen alsnog door tot het hoogste schokniveau! De kracht van autoriteit.

De kracht van blindelings vertrouwen

Wat nemen we hieruit mee naar de werkvloer?

Alhoewel dit onderzoek laat zien hoe verschrikkelijke daden in oorlogen kunnen gebeuren, zijn de uitkomsten ook te vertalen naar de alledaagse werkvloer. Wil jij als leider effectief invloed uitoefenen op de identiteit, ambities en het werk van jouw team en medewerkers, dan moet jij het gezag claimen. Het is niet genoeg om ‘nou eenmaal de manager te zijn’, je moet deze autoriteit uitstralen en ook zo gezien worden. Dit betekent niet direct dat je het beste jongetje of meisje van de klas moet zijn. Wel moet je nadenken over personal branding en zorgen dat jij het prototype bent waar jouw medewerkers tegenop kunnen kijken. Be the change you want to see in the world. En dan pas kun jij effectief invloed uitoefenen op de gezamenlijke identiteit van jouw team. Zorg dat jij de autoriteit wordt!

Meer weten? Lees dan hier verder

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton