De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Deel niks met je collega's

Gisteren keek ik mijn collega eens aan en dacht: wat delen wij eigenlijk? We delen niet meer dezelfde werkplek, dezelfde werktijden, dezelfde contractvorm, dezelfde leidinggevende of dezelfde taken en verantwoordelijkheden.

Het deed me denken aan de verzekeraar waar ik 10 jaar geleden binnenkwam. Ik was te gast bij de afdeling interne verzekeringen. Daar had iedereen zijn eigen bureau – met gezinsfoto en eigen plantje – en werd er elk uur door iemand een rondje koffie gehaald. En dan bedoel ik een rondje heel letterlijk: een plastic ring met gaten voor de plastic bekers van collega’s. Het was een beetje beduimeld en niet hip, maar wel duidelijk thuis voor de collega’s.

Toen ik er vorige week weer was, liep ik tegen een grote hal aan waar mensen in hippe kantoormeubelfantasieën van verse koffies nipten. Geen bevlekte koffieringen meer te zien, laat staan vaste werkplekken. De afdeling interne verzekeringen was een portal geworden dat door het shared service centrum werd gevuld. De heren die er eerst zaten waren waarschijnlijk ergens in ‘vlekken’ in de kantoortuin.

Maar als we zo weinig nog delen? Wat houdt ons dan bij elkaar? Wat bieden we de mensen als organisatie dan wél? De waarden om te binden, de ambitie om te inspireren en de persoonlijkheid om je er thuis te voelen. Samengevat in de organisatie-identiteit.

Organisaties veranderen in zo’n snel tempo dat medewerkers constant worden uitgedaagd zich aan te passen. De status quo voldoet geen moment en de identiteit is het frame om die constante verandering vorm te geven.

Een gedeelde identiteit zorgt voor wederzijds vertrouwen en cohesie binnen een groep. Dat wordt ook steeds belangrijker nu veel organisaties kiezen voor zelfsturing en andere modellen die vormgeven aan meer autonomie voor de medewerker. Immers, als je niet meer zegt wat en hoe, moet je mensen vertellen waarom ze iets doen. Inspirerend en visionair! Niet wat is, maar wat kan zijn! En dat waarom ligt besloten in de identiteit van een organisatie, bedrijf, gemeente of land.

Voor leidinggevenden betekent dit dat ze minder op hun functie kunnen vertrouwen. Het gaat in toenemende mate om mensen door je persoonlijkheid te verbinden aan een gezamenlijke ambitie. Dat vraagt om inzicht in de eigen identiteiten en daarmee kunnen spelen. Als u het van uzelf weet, wordt u succesvoller. Als u het van uw organisatie weet te beïnvloeden verovert u de wereld!

Wil je hier meer over lezen?

Download dan nu meteen onze nieuwste whitepaper over identiteitsontwikkeling bij mensen en organisaties!

Wil je weten wat mij en mijn collega’s dan wel hecht aan elkaar verbindt?

Het Mens Effect natuurlijk! En ohja we hebben ook heerlijke koffie

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton