De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Drie tips om toptalent te selecteren

Er heerst krapte op de arbeidsmarkt en de toptalenten hebben de banen voor het uitkiezen. Hoe zorg je dat ze zich aan jouw organisatie verbinden? Talent kiest voor de organisatie waarbij zij zich kunnen identificeren met de ambitie en zien hoe zij zelf maximaal impact hebben op het behalen van deze ambitie. Als organisatie moet je deze ambitie eerst kristalhelder hebben voordat je effectief kunt werven.

 

Er is een trend zichtbaar waarbij de functie niet langer leidend is voor sollicitanten, maar juist de identiteit van de organisatie: een inspirerend leidinggevende, de purpose of het toekomstperspectief van een bedrijf. Dit vormt dan ook het aas waarmee toptalenten binnen gehengeld kunnen worden. Dit vraagt wel om een duidelijke ambitie. Kandidaten willen zich graag kunnen vinden in die visie en zich hieraan verbinden. Op het gebied van ambitie is het belangrijk dat er een supplementaire fit is. Wanneer de ambitie van jouw organisatie helder is en je deze goed kan uitdragen, kan je hiermee de juiste kandidaten inspireren en aan je binden.

Ambitie zorgt voor rendement

Kandidaten willen zich niet alleen verbinden aan de organisatie, maar willen ook impact maken. Ze vragen zich daarom in een selectieprocedure af wat een stap naar jouw organisatie zal betekenen voor hun loopbaan. Wat kunnen zij in de toekomst gaan neerzetten? Een gezamenlijke ambitie geeft ruimte om te kijken hoe iemand zijn unieke talenten maximaal kan benutten. Er moet niet zozeer gekeken worden naar ervaring en opleiding, maar naar de competenties waarmee iemand in het verleden wapenfeiten heeft neergezet.

Als de ambitie van de kandidaat past bij die van de organisatie, rendeert dit maximaal op de organisatiedoelstellingen. Er is geen directieve sturing nodig op de exacte taken die iemand moet verrichten, maar juist op output. We werken niet meer altijd op dezelfde werkplek, dezelfde werktijden, en met dezelfde taakomschrijving en verantwoordelijkheden. Wees daarom duidelijk over de doelstellingen en laat daarbinnen voldoende ruimte om in te vullen hoe deze gerealiseerd kunnen worden. Het gevolg: maximale impact!

Drie tips

Concluderend, drie tips om te kunnen selecteren op ambitie:

  1. Deel inspiratie – Laat de kandidaat niet alleen zichzelf verkopen, maar besef je ook dat jij de organisatie aan de kandidaat moet ‘verkopen’.
  2. Selecteer op wapenfeiten – Welke wapenfeiten heeft iemand in het verleden geboekt en hoe heeft hij of zij die resultaten bereikt? Zoek kandidaten die een toevoeging zijn op het gebied van competenties.
  3. Stuur op resultaat – Weet wat de organisatiedoelstellingen en belangrijke uitdagingen voor de toekomst zijn en geef ruimte in hoe die te bereiken. Realiseer dat de kandidaat impact wil maken.

Bij het nieuwe selecteren gaat het niet meer over het cv en een functie, maar over het uitdragen van gezamenlijke ambities. Hiermee inspireer je de juiste kandidaten met maximaal menseffect in jouw organisatie!

Meer weten? Download dan de productsheet Selectie is geen momentopname of lees het volledige artikel hier.

 

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton