De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Gebruik jij het IKEA-effect op jouw werk?

Het IKEA-effect


Mensen hebben de neiging om meer waarde te hechten aan iets waar zij zelf tijd en moeite ingestoken hebben dan in iets wat ze kant en klaar gekocht hebben. De IKEA is de ware meester wat betreft dit sterke staaltje consumentenpsychologie, en heeft dit concept zelfs omgezet tot haar bedrijfsstrategie! Ook al ontbreken er schroefjes, pinnetjes of overige elementen, toch hechten mensen meer waarde aan een product dat zij zelf gecreëerd hebben. Enerzijds weet de IKEA dus te besparen op productiekosten, terwijl de klant bovendien met nog meer tevredenheid naar zijn self-made meubel kijkt. Een win-win situatie! Ditzelfde fenomeen is ook te zien als je je bezig houdt met het vouwen van origami, of als kinderen (of volwassenen natuurlijk) dat enorme LEGO bouwwerk in elkaar zetten. Maar wat heeft dit denkpatroon te maken met het managen van een zelfsturende organisatie?

Controlerende managers

Het lastige is dat in bijna iedere organisatie managers, vaak uit hele goede bedoelingen, het werk zelf willen vormgeven en controleren. Vanuit groot verantwoordelijkheidsbesef kauwen ze alles goed voor, waarna het enkel nog uitgevoerd hoeft te worden door de medewerkers: ‘want als ik het zelf bedenk, weet ik in ieder geval dat het goed komt’. Naast dat dit de manager veel energie kost, zorgt deze werkwijze niet voor duurzame inzetbaarheid van de werknemers. Dat wil zeggen dat op de korte termijn dit wel kan werken, maar op de lange termijn voelen de werknemers geen eigenaarschap en controle meer over hun werk. Voor iedere kleine vraag zullen ze de manager met vragen bestoken en zelf denken zit er dan niet meer in. Om dit te voorkomen moet je jouw werk zien als een persoonlijk IKEA bouwpakket!

Je baan als bouwpakket

Allereerst moet je medewerkers niet enkel als uitvoerende krachten beschouwen, maar als individuen met een eigen identiteit, drijfveren, kwaliteiten en ambities. De kunst is om de medewerkers te stimuleren om dit in te zetten om hun eigen werk vorm te geven. ‘Van welke taken raken zij bevlogen? Hoe zouden zij bepaalde problemen zelf aanpakken?’ en natuurlijk de ultieme cliché-vraag: ‘wat heb jij dan van mij nodig?’. Want net als bij de IKEA, hechten werknemers meer waarde aan hun werk als zij het zelf vorm kunnen geven. Zie je baan dus als een bouwpakket.

Meer weten over zelfsturing of identiteit? Download dan hier onze whitepapers

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton