De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Piekeren betekent twee keer lijden

Piekeren betekent twee keer lijdenOp ons werk krijgen we steeds meer verantwoordelijkheid, vrijheid en eigen regie. Het kan lastig zijn om goed om te gaan met deze verantwoordelijkheid. Dat leidt tot stress wat weer ten koste gaat van je wendbaarheid. Wat blijkt: het is heel bepalend hoe je er thuis mee omgaat!

Goede of slechte stress

Overmatige stress is niet goed. Enige mate van stress heeft een mens echter wel nodig om überhaupt iets klaar te krijgen op het werk. Een drukke planning, moeilijk taak of andere uitdaging activeren namelijk je ‘stress systeem’. Je lichaam bereidt zich voor op actie. Er komen hormonen vrij, er gaat bloed naar je spieren en hersenen; de vrijgekomen energie zorgt dat je klaar bent om de uitdaging aan te gaan. Goede stress dus. Natuurlijk zijn er tal van factoren op het werk en ook binnenin jezelf die ervoor kunnen zorgen dat het ‘slechte stress’ wordt. Een van de minst besproken factoren is hoe je na je werk omgaat met de stress. Het thuis piekeren wordt vaak gezien als een gevolg van de ervaren stress. ‘Dat gaat wel weer over als de druk wat minder wordt’. Wat blijkt: gepieker thuis vormt vaak de bron van stress!

Piekeren en stress zijn een slecht huwelijk

In een gezonde stressvolle situatie overwin je de situatie en ontspant je lichaam zich weer. Als je bijvoorbeeld op een accountancykantoor aan het einde van het jaar jaarrekening na jaarrekening door moet ploeteren geeft dat stress. Na je werk thuis kan je vervolgens weer even bijkomen. Deze rustfase is noodzakelijk voor je herstel van de drukte. Op het moment dat je thuis blijft piekeren pak je deze rust niet. Als je de volgende dag weer naar je werk gaat, ben je alsnog niet hersteld. Het begin van een desastreuze cyclus. Piekeren en stress maken een slecht, eindeloos huwelijk. Waar je denkt te piekeren over de stress die je ervaart, ben je in feite nutteloos aan het cirkeltjes-denken en doen: je houdt de stress en angst vast door steeds dezelfde zorgen te herhalen. Dit zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat je twee keer moet lijden.

4 tips

Thuis ontspannen en niet piekeren is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Onderzoek van Sonnentag en Fritz (2015) noemt vier interessante methoden om thuis goed te herstellen:

  • Psychologische onthechting: niet alleen fysiek thuis zijn maar ook mentaal. Voorkom dat je thuis nog na gaat denken over de meeting van morgen, een taak die nog open staat of een mail die je nog moet beantwoorden. Focus je op het hier en nu.
  • Relaxatie: ontspannen met een rustig wandelingetje, rustige muziek luisteren of spierontspanningsoefeningen.
  • Mastery experiences: daag jezelf uit als je thuis bent op andere vlakken dan je professionele expertise: leer gitaar spelen, een nieuwe sport of volg een taalcursus.
  • Controle over je vrije tijd: een volgepland weekend levert stress op terwijl exact dezelfde activiteiten als prettig worden ervaren als ze spontaan besloten worden. Leg dus niet te veel van je vrije tijd vast.

Zoek dus de stressvolle uitdaging op in je werk, maar neem vooral de tijd om te herstellen.

Meer weten? Lees hier meer over Arbeids- en Gezondheidspsycholoog Maud van Aalderen.

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton