De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Spring jij eruit? Het effect van personal branding

Als je weet wie je bent en waar je voor staat, trek je de juiste mensen aan. Straal je leiderschap uit. Val je op en spring je eruit. Dit kun je allemaal bereiken met personal branding.

Dit is het eerste artikel in een mini-reeks.
Volgende keer: 5 stappenplan voor een personal brand
Direct naar: Training personal branding
Direct naar: Training personal branding voor publieke leiders

Wat is personal branding?

Personal branding betekent jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen en je laat zien wie je bent en waar je voor staat. Bedrijven gebruiken het om zich te onderscheiden in de markt, sollicitanten om ‘er uit te springen’ voor werkgevers.

Managers hebben er ook baat bij

Maar ook managers hebben er baat bij om zichzelf als brand te presenteren binnen hun organisatie en daarbuiten. Door uit te dragen wie je bent en waar je voor staat, trek je de juiste mensen aan en bind je ze aan jou als leider.

Hoe zit dit? Organisaties worden steeds minder hiërarchisch en dat heeft gevolgen voor het leiderschap. Dertig jaar geleden was uniformiteit belangrijk, nu steunen organisaties op de kracht van de diversiteit van hun mensen.

Dat geldt in het bijzonder voor leidinggevenden. De meest succesvolle en productieve teams bestaan tenslotte niet uit competitieve top-presterende individuen (teamsamenstelling volgens het ‘superkippenmodel’), maar uit effectief samenwerkende medewerkers die elkaar verder helpen.

“De meest succesvolle en productieve teams bestaan uit effectief samenwerkende medewerkers”

De leider als vormgever van groepsidentiteit

Om cohesie en een goede samenwerking in een team te creëren én behouden is er dus een gezamenlijke identiteit nodig. Leiderschap gaat steeds meer over het geven van die groepsidentiteit.

Een succesvolle opbouw, behoud en transformatie van een werkidentiteit geeft iemand het gevoel ergens bij te horen. Die identiteit heeft invloed op iemands gedrag en op werk- en organisatieresultaten (Wayne et al. 2006).

Leiders zijn dan ook succesvol als zij het ‘wij’-gevoel‘ weten te vormen. Wanneer het team of de organisatie zich identificeert met een collectieve identiteit, is zij productiever dan wanneer het ‘wij-gevoel’ ontbreekt. Succesvol leiderschap wordt dus gedefinieerd door de mate waarin de leider in staat is groepsleden (van een team of organisatie) te verbinden aan elkaar.

“Vanuit je personal brand kun je de groepsidentiteit definiëren”

Stel jezelf de juiste vragen

Als je als leider weet wie je zelf bent en waar jouw kracht en waarde liggen, kun je jouw personal brand vormen en uitdragen. Vanuit je personal brand kun je de groepsidentiteit definiëren.

Belangrijk is om de overlap te onderzoeken door jezelf en je team – onder begeleiding – de juiste vragen te stellen: wat bindt en onderscheidt ons? Wat hebben we op individueel en groepsniveau nodig? Wat is onze ambitie? Wat zou onze groepsidentiteit moeten zijn?

Je bent de juiste leider op de juiste plek als je dit samen laat vallen met je eigen waarden en ambities. Pas dan kun je succesvol het ‘wij-gevoel’ in je team creëren én behouden.

Meer weten?

Download onze whitepaper Identiteit

Of ontvang ‘m gratis thuis op de mat

Direct naar: Training personal branding

Direct naar: Training personal branding voor publieke leiders

 

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton