De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Twee breinbrekers van succesvolle organisaties

Gepubliceerd op HR Community, 14 december 2018

Ambitie is de kern van de groepsidentiteit. Het is de raison d’être van een organisatie, afdeling of team. Hoe maak je deze impactvol? Nou, gewoon door je hersenen voor de gek te houden. Organisaties kunnen namelijk nog veel leren van de psychologie en de neurowetenschappen. Als je een sterke en ambitieuze groepsidentiteit wilt smeden, komen de volgende twee life-hackssowieso aan bod. Hoe zetten wij onze hersenen aan het werk bij het formuleren van een gezamenlijke ambitie?

Zorg dat mensen iets te verliezen hebben

Uit onderzoek blijkt ten eerste dat, als we onszelf een concreet doel stellen, we ons betrokken voelen bij het doel alsof we het al bereikt hebben, alsof het al in ons bezit is. Een afgewezen verliefde kent dit gevoel, net als een kind dat toch geen koekje mag. Ze verliezen iets dat ze feitelijk nog niet hadden, maar beleven het als een verlies. Dat komt omdat ons brein geen onderscheid maakt tussen dingen die we willenen dingen die we hebben.

Door het stellen van een doel gelooft ons brein dus dat dit gewenste doel al een intrinsiek deel is van onszelf. Het (nog) niet bereikt hebben van een doel veroorzaakt een spanning die ons brein wil oplossen. En daardoor creëert het de juiste omstandigheden om dit doel te bereiken. Dit stimuleringseffect heet het endowment effect. Het idee dat iets in de toekomst van ons zou kunnenzijn, is genoeg om iets als een deel van onze identiteit te laten voelen. Het verlies of niet behalen ervan voelen we zelfs zo sterk dat onze dopaminetoevoer tijdelijk stokt. Maak je ambitie dus concreet en SMART. Geef mensen iets dat ze kunnen verliezen!

Lees verder..

 

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton