De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Van diversiteit naar universaliteit

Van diversiteit naar universaliteit Mensen zijn geneigd om onbewust in groepen te denken. Jij hoort bij ons, of je hoort niet bij ons. Ook binnen organisaties is dit het geval. Denk maar aan afdelingen bij grote multinationals die vaker tegen elkaar, dan met elkaar werken. Of die nieuwe werknemer met een net iets andere achtergrond: die hoort nog net niet helemaal bij ons. Hoe zorg je dat die opgenomen wordt in de groep? De stap van diversiteit naar universaliteit.

Ontken het maar niet, ook jij hebt vooroordelen. Iedereen heeft vooroordelen. Mensen hebben nou eenmaal vooroordelen richting mensen die uit een andere groep komen. De out-group. Zij zijn anders, daar identificeer ik me niet mee. Het omgaan met mensen uit je eigen team, of de in-group, voelt daarentegen veilig en vertrouwd. Dit creëert verbondenheid, maar maakt het wel lastiger om je open te stellen voor mensen die buiten jouw groep vallen. Ook in het geval van onboarding belangrijk. Hoe los je dit op?

Intergroup contact theorie

De intergroup contact theorie van Gordon Allport stelt dat het opzoeken van contactmomenten met leden van de out-group positieve effecten heeft. Het vermindert je vooroordelen en bevordert de samenwerking. Er doen meerdere verklaringen de ronde hoe dit komt. Zo leer je meer van de ander, verminderen contactmomenten stress en het gevoel van bedreiging en leer je het perspectief van de ander aan te nemen. Het maakt niet uit als mensen anders zijn. Je zult empathische gevoelens ontwikkelen, ze gaan begrijpen en voor ze open staan. Dit werkt nog beter als bij het contactmoment aan de volgende voorwaarden wordt voldaan.

Voorwaarden

  • Gelijke status: verschillen in status en invloed zullen zo veel mogelijk moeten worden vermeden. Er moet sprake zijn van een gelijkwaardige relatie.
  • Gedeelde doelen: dit proces werkt beter als beide partijen aan een gezamenlijk doel werken. Een doel dat zij alleen kunnen bereiken als zij hun middelen en energie samenbrengen.
  • Samenwerking: beide partijen moeten samenwerken aan de gezamenlijke doelen. Er mag geen sprake zijn van competitie.
  • Steun door autoriteiten: dit proces werkt beter als beide partijen een autoriteit erkennen die de interactie steunt. Denk aan je leidinggevende. Deze autoriteit moet samenwerking, vriendelijkheid en gelijkwaardigheid stimuleren.

Wil je dus samenwerking creëren tussen afdelingen? Die ene nieuwe collega integreren in het team? Of pak je het groter aan en wil je vooroordelen in de maatschappij veranderen? Dan zal je mensen samen moeten brengen.

Meer weten? Lees dan hier hoe wij saamhorigheid kunnen creëren binnen jouw organisatie

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton