De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Waar doe je het voor? Dat moet je vóelen

Binnen organisaties is het ontzettend moeilijk om al die unieke mensen op één lijn te krijgen. En om een gezamenlijke identiteit te creëren. ‘Waar doen wij het voor? Wat zijn onze kernwaarden?’ Het punt is dat je dit niet simpelweg kan vertellen. Men moet het vóelen. Dan pas kan zelfsturing slagen.

Ratio is niet genoeg

Waar moet de organisatie heen? Wie zijn wij? Vaak wordt de identiteit van een organisatie in een bestuurskamer opgesteld en vervolgens naar de medewerkers gecommuniceerd. Vaak onderbouwd met rationele feiten, argumenten en theorieën. Echter blijven deze vaak niet plakken. De professionals gaan weer over op de orde van de dag en er verandert niets. Want soms kan zelfs het best onderbouwde idee niet rekenen op draagvlak. Maar waarom niet?

Descartes’ Error

Volgens het boek Descartes’ Error van neuroloog Antionio Damasio komt dit omdat je ratio (logische redeneervermogen) en gevoel niet gescheiden zijn. Sterker nog, in besluitvorming spelen je emoties mogelijk zelfs een veel grotere rol! Door enkel met feiten aan te komen draven adresseer je dus slechts de helft van het probleem. De sleutel: onderzoek waar de ruimte en weerstand zit bij de ander om tóch mee te kunnen gaan in de gewenste koers. Probeer dus niet jouw argumenten door de keel van de ander te schuiven. Onderzoek wat er speelt bij jouw doelgroep, waar zij tegenaan lopen en creëer een lonkend perspectief. Overtuig de ander dat zij dit zélf willen. Speel in op het gevoel.

Meer weten? Neem dan contact op met één van onze collega’s op 0348 48 49 50

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton