De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Wat is de gorilla in jouw communicatie?

Lagerweij-de-gorilla-in-jouw-communicatie

Mensen krijgen zoveel prikkels in het dagelijkse leven dat ze onmogelijk alles kunnen registreren en bijhouden. Dit betekent voor jou als leidinggevende, dat je goed moet nadenken over je kernboodschap. Anders verzandt jouw visie al gauw in onnodige informatie.

Ons brein is selectief

Het menselijke brein, hoe sterk ontwikkeld dan ook, is niet in staat om alle prikkels uit de omgeving op te nemen en te verwerken. Om dit te compenseren maak je vaak onbewust een besluit om bepaalde informatie te negeren, terwijl je je richt op dié informatie die juist wel relevant lijkt. Alleen is de informatie die relevant lijkt misschien niet altijd de informatie die ook werkelijk relevant is. Door je op het verkeerde te focussen gaat er wellicht kritieke informatie verloren. Dat blijkt uit dit filmpje, genaamd ‘The Monkey Business Illusion’.

The Monkey Business Illusion

Het filmpje bootst een experiment uit de jaren ’90 na. Het toont aan dat wanneer we gefocust zijn op een bepaald aspect (in een filmpje, in ons leven, in de wereld), we andere details missen. Maar liefst 60% van de mensen die dit filmpje bekeken zijn zo gefocust op de spelers in het wit dat ze de gorilla niet door het beeld zien lopen. Waar wij onze aandacht op vestigen, waar onze hersenen zich op concentreren, dat is het belangrijkst in de wereld.

Stel de gorilla centraal

Wat nemen wij hieruit mee? Als leider moet je een heldere visie hebben voor de identiteit van jouw team en organisatie. Maak dit kernachtig, puntig en herhaal het vaak. Zorg dat jouw visie, ‘de gorilla’, weer centraal komt te staan in jouw communicatie.

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton