De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Personal branding in 5 stappen

Personal branding in 5 stappen

Je wilt positief opvallen, zodat je bij de juiste mensen, opdrachtgevers of werkgevers interesse opwekt. Of je wilt de effectiviteit van je team vergroten door hen aan elkaar te verbinden en aan jou als leider. Je weet inmiddels dat een personal brand jou hierbij gaat helpen, maar waar te beginnen? Deze 5 stappen helpen je op weg.

Stap 1. Doe zelfonderzoek

Een personal brand begint bij zelfkennis. Wie ben jij? Denk hierbij verder dan wat er op je cv staat en welke vaardigheden of competenties je bezit. Denk bijvoorbeeld aan jouw signatuur. Op welke manier pak jij zaken aan? Wat zijn jouw waarden en drijfveren? Deze ingrediënten onderscheiden jou van mensen met dezelfde competenties en vaardigheden.

Met een personal brand breng je naar voren waar jij écht goed in bent en wat jou drijft. Om hier achter te komen kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Waar complimenteren mensen me vaak mee?
  • Waar krijg ik enorm veel energie van?

In de antwoorden die je hierop geeft, liggen jouw talenten verscholen.

  • Wat maakt jou gelukkig in je werk?

Het antwoord hierop is je drijfveer.

Voorgaande vragen helpen in je zelfonderzoek, maar er zijn nog andere manieren om te onderzoeken wie je bent, wat je kunt en wat je drijft. Een handige tool die je zelfstandig en direct kunt toepassen zijn de kernkwadranten van Daniel Ofman, waarmee je jouw kwaliteiten in kaart brengt.

Ook een slim hulpmiddel is de Rokeach Value Survey: een lijst van 36 waarden die je laten reflecteren op wat je drijft en wat je handelen bepaalt.

Je kunt het uiteraard ook grondig aanpakken door middel van een (online) talentenanalyse. Met behulp van persoonlijkheidsvragenlijsten en verdiepende vragen van een psycholoog krijg je een scherp beeld van jouw persoonlijkheid, drijfveren en kwaliteiten. Een diepte-investering waar je jaren mee vooruit kunt in je loopbaan.

Stap 2. Formuleer je ambitie

Als je scherp hebt wat je te bieden hebt en wat je drijft, is de volgende stap te kijken wat je wilt. Breng deze ambitie in kaart, zodat je weet welke van de vele aspecten die jou ‘jou’ maken duidelijk naar voren moeten springen.

Een heldere ambitie geeft vaart aan ontwikkeling en focus aan je merk. Definieer het domein waarin je actief bent en vervolgens de thema’s waarmee je je het liefst bezighoudt. Hierbij hoef je je niet te beperken tot je vertrouwde domein; kijk vooral breder. Definieer jouw ‘markt’ en daarbinnen het thema waarmee jij je wilt bezighouden.

Formuleer ook je visie hierop, als fundament voor je contentstrategie. Die visie onderscheidt de senior van de junior professional en de leider van de manager.

Stap 3. Onderzoek je doelgroep

Hoe zien mensen jou? Denk aan collega’s, (interne) klanten, vrienden, kennissen en je partner. Je kan dat doen met veel koppen koffie of een instrument als een 360 graden scan.

Als je dat doet in een persoonlijk gesprek gelden de ‘wetten van liefde en aandacht’, zoals executive psycholoog Paul Kop dat noemt. Iemand moet volstrekt gefocust zijn op jou en heel open de vraag kunnen beantwoorden: wat vind je van me en wat raad je mij aan? Probeer het zo concreet mogelijk te maken. Stel bijvoorbeeld deze vragen in zo’n gesprek:

  • Welke talenten zie je bij mij?
  • In welke situaties kom ik goed tot mijn recht?
  • Welke rol zie je voor mij in de toekomst?
  • Welke talenten kan ik beter benutten?

Deze gesprekken zijn ook bedoeld om je ambitie extern te valideren. Klopt dat wat je tot nu toe hebt gedefinieerd met hoe je omgeving je ziet? En denkt je omgeving dat je ambities reëel en haalbaar zijn?

Als er een discrepantie is tussen jouw ambities en wat je omgeving van je verwacht, hoe komt dat dan? Moet je terug naar stap 2 voor een herdefiniëring of kun je door middel van coaching, opleiding of persoonlijke ambassadeurs toch je ambities waarmaken?

Stap 4. Ontwerp je merk

De volgende stap is om al het zelfonderzoek en alle goede gesprekken samen te vatten in een plaatje. Er zijn vele modellen om je hierbij te helpen, google maar eens op ‘merktemplate’. In essentie bestaat jouw merk uit de volgende bouwstenen:

  • Merkbelofte: voor welk probleem ben jij een oplossing? Wat draag jij bij aan de wereld? Om deze te vormen, borduur je voort op de thema’s waarvoor je hebt gekozen. Wat belooft jouw merk? Vat dat in een zin. Dat lukt niet in één keer. Het is schrijven, schrappen, nog eens bekijken, bespreken en dan heb je ‘m: je merkbelofte.
  • Merkpersoonlijkheid: probeer in enkele woorden jouw stijl te pakken, jouw signatuur. Als iemand jou in een netwerkbijeenkomst is tegengekomen, wat vertelt zij dan over jou? Ga uit van een positief scenario! Daarna kun je deze stijl uitwerken in wat je maar leuk vindt. Denk eens na over je kledingstijl (van jas tot tas), LinkedIn-foto, vervoermiddel, favoriete koffie-adresje, et cetera.

Stap 5. Manage je personal brand

En dan de belangrijkste stap. Hier draait het om consistentie, de kracht van herhaling en de discipline jezelf steeds bij de les te houden: is dit in lijn met mijn personal brand? Je moet kiezen om gekozen te worden. Dat betekent dat je ook scherp kiest wat je niet doet.

Vraag je steeds af:

  • Brengt dit mij dichter bij mijn ambitie?
  • Blijf ik trouw aan mijn thema?
  • Aan mijn waarden?
  • Aan mijn belofte?

Stel daarnaast voor jezelf een beknopte content- en sociale mediastrategie op. Blog en spreek over de thema’s die je bij stap 2 hebt gedefinieerd. Voor welk vraagstuk wil je dat de redactie van Nieuwsuur jou belt? Gebruik de kanalen die je doelgroep gebruikt. Dat kan zowel LinkedIn als een intern kennisplatform zijn.

Als je deze strategie 2 jaar volhoudt, kun je gaan spreken van een sterk persoonlijk merk. Het is niet eenvoudig om een personal brand te vormen, maar het is te doen, zeker met de juiste hulp. Zoals Steve Jobs al zei: grote dingen worden nooit door één persoon gedaan.

Verder lezen

Spring jij eruit? Het effect van personal branding

Toe aan een volgende stap? Zorg dat je opvalt

Meer weten?

Direct naar: Training ‘Personal branding’

Direct naar: Training ‘Personal branding voor publieke leiders’

Download onze whitepaper Identiteit Of ontvang ‘m gratis thuis op de mat

Hoe zie jij de toekomst van mensenwerk?

Laat het ons hier weten.

Terug naar overzicht


© 2016 Lagerweij. Alle rechten voorbehouden. NIP-geregistreerd | Disclaimer | Privacy statement | Algemene voorwaarden | Contact | Ontwerp: koeweidenpostma| Realisatie: Webton